Výhody plynoucí z vyšší návštěvnosti webových stránek jsou zřejmé. Více návštěvníků znamená také více potenciálních zákazníků. Jak SEO optimalizace, tak PPC kampaně vedou k cílenému zvýšení návštěvnosti webových stránek. Která z uvedených činností je ale efektivnější? V článku se pokusím shrnout základní výhody a nevýhody obou metod zvyšování návštěvnosti.

Vyšší návštěvnost webových stránek -> více potenciálních zákazníků = vyšší zisk

Stručně o SEO optimalizaci

SEO je zkratkou anglické fráze „Search Engine optimalization", volně přeloženo jako optimalizace pro internetové vyhledávače. Úkolem optimalizace je dostat webové stránky ve výsledcích vyhledávání na přední pozice, kde hledá informace nejvíce uživatelů.

Hlavní SEO parametry, které ovlivňují pořadí ve vyhledávačích:

  • kvalita technického provedení webu
  • rozsah webu
  • bohatost obsahu
  • využití klíčových slov
  • kvalita a množství zpětných odkazů

Výhody SEO optimalizace

  • zvýšení návštěvnosti - je trvalejšího charakteru oproti PPC
  • vysoká účinnost - většina uživatelů internetu kliká na odkazy umístěné až pod placenými prostory
  • nízká cena – jedná se o průměrnou cenu za jednoho návštěvníka

Nevýhody SEO optimalizace

  • delší období - výsledky se dostavují nejdříve v rozmezí 2 měsíců až půl roku
  • vstupní investice – před zahájením optimalizace je často nezbytné provést technické a obsahové úpravy

Nevýhoda vstupní investice do technických a obsahových úprav je ale vysoce vynahrazena trvalým zvýšením hodnoty webu. Pokud je SEO optimalizace prováděna na profesionální úrovni, může Vašim webovým stránkám pouze prospět. SEO optimalizace je vhodná především pro dlouhodobé zajištění vysoké cílené návštěvnosti.

Více informací o SEO optimalizaci

Stručně o PPC

PPC volně přeloženo jako „plať za proklik" pochází z anglického „Pay Per Click". Jak již samotná zkratka napovídá, platíte za reálnou návštěvnost z prokliků na webových stránkách. V podmínkách českého internetu pak má smysl využití PPC systémů od Google a Seznam.cz. V případě Google jde o službu Google AdWords, u Seznamu je to SKLIK. U obou těchto systémů jsou placené odkazy umístěny na prvních třech pozicích a pravém boku ve výsledcích vyhledávání.

Výhody PPC kampaní

  • výsledky ihned – okamžité zvýšení návštěvnosti
  • neomezený rozsah slov – odkaz na web se může obratem zobrazit i na několik tisíc slov
  • žádná vstupní investice – efekt a cenu částečně ovlivňuje pouze obsah cílové strany
  • možnost okamžitých změn – to je možné využít například pro mimořádné akce atd.

Hlavní nevýhodou PPC kampaní je fakt, že ve chvíli, kdy vyčerpáte peníze určené pro danou kampaň, okamžitě vám klesne návštěvnost.

Nevýhody PPC kampaní

  • omezené období – po dočerpání financí okamžitě klesne návštěvnost webu
  • vyšší cena – za zobrazení na vysoce konkurenční výrazy až desítky korun

Pokud má být PPC kampaň účinná a za přijatelnou cenu, tak je nezbytné ji správně a odborně nastavit. PPC reklama je výhodná pro okamžité nasazení akčních a termínovaných nabídek, pro zobrazení na málo konkurenční výrazy nebo v případě, že nechcete provádět úpravy a zásahy do webu.

Více informací o PPC reklamě

Poměr cena / výkon

Pokud hodláte zvyšovat návštěvnost Vašich webových stránek dlouhodobě, je pro Vás důležitý poměr cena / výkon. Pokud celý model zjednodušíme, zajímá nás, kolik stojí jeden návštěvník.

U PPC kampaní je cena za proklik stanovena dle četnosti vyhledávání klíčového slova. Pokud klíčové slovo hledá jen malá skupinka uživatelů internetu, bude cena za proklik jen pár desítek haléřů. Opačná situace nastává ve chvíli, kdy se jedná o vysoce konkurenční klíčová slova. V těchto případech musíte být připraveni i na ceny desítek korun za jeden proklik.

Oproti tomu SEO optimalizace může být zpoplatněna různě. Férové společnosti Vám nabídnou tzv. výkonnostní odměnu. V praxi pak platíte pouze za návštěvníky, kteří byli na webové stránky přivedeni díky kvalitní SEO optimalizaci. U tohoto modelu pak můžeme celkem snadno s velkou přesností určit cenu za návštěvníka.

Reálná cena SEO vs. PPC

Pokusím se uvést jednoduchý příklad. Pokud dosáhnete pomocí PPC kampaně návštěvnosti 2 000 návštěvníků za měsíc v ceně prokliku 5,-Kč, je investice do této návštěvnosti 10 000,-Kč.

Pokud SEO optimalizace přivede stejný počet návštěvníků za 6 000,-Kč měsíčně, SEO optimalizace má v& tomto ohledu značně lepší poměr cena/výkon.

Rada na závěr

Při výběru firmy, která Vám nabízí SEO optimalizaci, se vždy zajímejte o možnost výkonnostní odměny. Výslednou částku za SEO optimalizaci pro vyhledávače si pak můžete snadno porovnat s cenou PPC reklamy.

Ideální je, pokud jsou Vaše webové stránky odborně optimalizovány pro vyhledávače a zároveň návštěvnost posilujete pomocí PPC kampaní na přesně zacílená klíčová slova. SEO optimalizací tak posílíte vysoce konkurenční klíčová slova a PPC kampaněmi ji doplníte o méně konkurenční. Tímto způsobem optimalizujete náklady, pokryjete velký podíl vyhledávání v daném oboru a Vaše návštěvnost poroste.